De voorste en achterste radiateur hebben standaard ieder een eigen thermostaatschakelaar. Het T-stuk waar de thermostaatschakelaar van de kleine koelfan op zat was echter zo ver doorgeroest dat deze niet meer te gebruiken was. Omdat dit T-stuk-met-thermostaatschakelaar waarschijnlijk door Donkervoort zelf gemaakt is kun je dit niet zomaar in de automaterialenhandel krijgen. Op advies van Kees Lommers heb ik besloten het T-stuk-met-thermostaatschakelaar te vervangen door een 'gewoon' kunststof T-stuk en beide koelfans te laten schakelen door de thermostaatschakelaar bij de voorste radiateur. Standaard worden er geen relais gebruikt voor het schakelen van de fans. De thermostaatschakelaars zullen het best zwaar hebben met het schakelen van die relatief hoge stroom en twee fans achter één thermostaatschakelaar is al helemaal geen optie. Ik heb het electrische circuit zo aangepast dat de voorste thermostaatschakelaar twee relais schakelt die op hun beurt weer ieder een koelfan schakelen.

 

Het doorgeroeste T-stuk wat niet meer bruikbaar was. Deze 92 / 87 graden thermostaatschakelaar had ik in eerste instantie in de grote radiateur gemonteerd. Met rijden bleek deze toch te vroeg te schakelen. Op de snelweg bij 80 - 100 km/u bleef de fan maar aan- en uitschakelen. Nu zit de 95 / 90 graden thermostaatschakelaar er in die oorspronkelijk in het voorste T-stuk zat. Voor zover ik het op de temperatuurmeter kan zien schakelen de fans nu later én minder vaak in, maar toch nog wel tijdens het rijden op de provinciale weg. Wat mij betreft zit het wel even goed zo voorlopig!

De thermostaatschakelaar die ik uiteindelijk in de grote radiateur heb gezet.

 

Deze zat tussen de slang naar de voorste/grootste radiateur. Deze heb ik vervangen door een aluminum verbindindingsstuk zonder schroefdraad voor een thermostaatschakelaar.

 

Relais voor het schakelen van de voorste (grote) koelfan. Ik heb voor het aansluiten van de draden een relaisvoetje gebruikt in plaats van losse kabelschoentjes. Voordeel: veel gemakkelijker aansluiten bij bijvoorbeeld het wisselen van een relais. Past maar op één manier dus kan niet fout gaan. Daarnaast is de totale bevestiging ook steviger, aparte kabelschoentjes gaan sneller los is mijn ervaring. Bevestiging in de plaat met behulp van een blindklinkmoer.

 

Relais voor het schakelen van de achterste (kleine) koelfan. Het relaisvoetje moet er nog wel wat verder opgeschoven worden. Ook deze met behulp van een blindklinkmoer bevestigd.