In de Donkervoort zit geen Voltmeter. Toen ik op de eerste rit stilstond met een lege accu had ik gelijk de gedachte: 'Als ik een voltmeter had gehad dan had ik gezien dat de boordspanning te laag was en had ik de motor niet uitgezet!' Oftewel: er moet een Voltmeter komen. Ook een klokje mis ik wel dus ook dat moet er komen. Ik had ook nog aan een amperemeter gedacht maar omdat je dan weer een aftakking tussen de hoofdstroomvoorziening moet maken en dat weer risico's op storingen met zich meebrengt heb ik dat idee laten varen. Het controle-LEDje van de startonderbreker en een USB-voedingsaansluiting voor GSM en navigatie moet er wel in komen. Ik wil het instrument cluster onder het dashboard boven de middentunnel maken. Aluminium plaatje en profiel heb ik liggen dus tijd om plannen te gaan maken.

 


Dit irriteerd me dus. Makkelijk dat er eentje in zit maar het zier er echt niet uit zoals hij daar zo scheef onder het dashboard hangt. Na diverse wijzigingen van plannen heb ik deze sigaretten-aansteker weer op ongeveer dezelfde plek gemonteerd maar dan aan de bovenkant van de buis. Dan steekt hij tenminste niet onder het dashboard uit. En netjes stevig gemonteerd zonder fietsbinnenband, tape en kroonstenen. In de sigaretten-aansteker heb ik een 5V/3,4A USB adapter gedaan. Middels een kabeltje voedt deze de vier USB-aansluitingen in het instrument clustertje.

Dat is toch een stuk beter vind ik zelf.

 

Na diverse weizigingen van plannen is dit uiteindelijk het instrument clustertje geworden. Links een klokje op de vaste +12V, rechts de boordspanningsmeter op de contact geschakelde +12V, bovenaan 4 USB voedingen 5V/3,4A, de bovenste gele LED gaat branden als de 5e injector wordt aangestuurd, de onderste rode LED gaat branden als de koelfans inschakelen. De TomTom Rider heb ik nu direct op de geschakelde 12V aangesloten, dat scheelt weer vermogen op de 5V USB-voeding.

De achterkant van het instrument-clustertje is intussen ook netjes dichtgemaakt.

De basis van de achterkant van het insrument-clustertje. Bij de supermarkt een passende verpakking gezocht en de inhoud weggegooid, dat was niet zo mijn smaak. Kosten € 0,59. En het is ook letterlijk 'Light', ook niet onbelangrijk in een Donkervoort.

 

Overigens zijn nergens gaten voor geboord, alles is eenvoudig weer terug te bouwen naar originele staat.

Intussen zou ik er ook wel een controle LED in willen hebben voor als de Hobbs switch schakelt. Wat me er nog even van weerhoud is dat ik dan in open toestand +12V op de Octane Wires zet en ik weet niet wat daar het gevolg van is...