Eind seizoen 2020 begon de RVS uitlaatkap ineens heel irritant mee te resoneren. Geen idee waarom. Een beetje buigen en opnieuw vastzetten had geen resultaat. Tijd dus om het beter aan te pakken.

In de tussentijd had ik zo hier en daar al wat opties gehoord, maar dat betrof eigenlijk altijd het lijmen van iets in de RVS kap. Nu is het gladde/harde RVS al geen ideaal materiaal om te lijmen (ook al schuur je het eerst op), heb ik nooit succes met dingen lijmen en wordt het daar onder die kap natuurlijk ook nog eens erg heet bij die uitlaat. Ik wilde dus een oplossing zonder lijm. Maar ook een oplossing die eenvoudig terug te draaien was zonder sporen achter te laten in verband met de originaliteit.

Uiteindelijk heb ik voor deze oplossing gekozen:

Het frame is helemaal van aluminium profiel gemaakt en weegt dus erg weinig, nog geen 500 gram. In vergelijking: de RVS kap zonder het frame weegt 2 kilo. De ronde platte strips heb ik met de hand gebogen om een PVC buis van ongeveer de juiste diameter. Gaat prima met dit dunne zachte materiaal.

 

Het frame heb ik met siliconenkit in de RVS kap geplakt. Dit om te voorkomen dat ergens de kap tegen een aluminium strip aan zou gaan rammelen. Zowel de kap aan de binnenkant als de aluminium strips heb ik eerst grof opgeschuurd om zoveel mogelijk grip te krijgen. Siliconenkit is goed hittebestendig en ik verwacht hier dan geen problemen mee. De kit is ook niet bedoeld om de twee delen aan elkaar te lijmen, deze zitten aan elkaar bevestigd middels de originele bevestigingsbouten en een paar popnagels. Viltstift-strepen en overtollige kit heb ik er wel netjes afgehaald voor dat de kap weer op de auto ging. De 14mm gaten in de linker strip op de foto zijn puur voor de show, ik vond dat wel leuk staan, ook al zie je er niets van als de kap op de auto gemonteerd is. En het scheelt vast wel 1 gram gewicht per gat...

 

En hij zit er weer netjes onder.